Eindelijk... vakantie !! :-) - Reisverslag uit Gold Coast, Australië van Angelique van Wegen - WaarBenJij.nu Eindelijk... vakantie !! :-) - Reisverslag uit Gold Coast, Australië van Angelique van Wegen - WaarBenJij.nu

Eindelijk... vakantie !! :-)

Blijf op de hoogte en volg Angelique

17 Oktober 2012 | Australië, Gold Coast

17 Oktober en klaar om Australie te verlaten. We zitten nu te wachten op het vliegveld van de Gold Coast, dus ik heb heel even tijd om weer even te laten weten wat we nou weer allemaal hebben meegemaakt. Ik zal het kort houden, want het is te veel om op te noemen.

Vanaf Darwin zijn we naar Kakadu gegaan. Ik had hoge verwachtingen en misschien daarom viel het een beetje tegen. Het is enorm groot en je ziet dus alleen wat als je een tour boekt of lang de tijd neemt. We hebben de Yellow cruise gedaan, om 6 uur sochtends hopten we in een bootje en voeren we op een mistige rivier. De eerste krokodil kwam al snel in zicht en na de 8e was het al niet eens zo bijzonder meer, ha, heel erg hoe snel je aan dingen gewend raakt. Ik was zelf helemaal vol van de Jezus bird, een heel klein schattig vogeltje die op water kan lopen, vandaar dus de naam.

De Jim Jim falls was weer een heel avontuur, we wisten al dat onze auto het niet tot aan de watervallen zou kunnen halen ivm de dirt road, dus we hoopten op een lift. Wij dachten dat het 5km was, maar het bleek 10 km te zijn. We liepen door het zand, in de hitte en twee auto's gingen ons al voorbij, zonder ons mee te nemen. Na 2km gelopen te hebben kwamen allebei de auto's terug, ze voelden zich schuldig en boden ons alsnog een lift aan :-) Uiteindelijk moesten we nog een heel stuk lopen en over stenen klimmen, daar raak ik dus nooit aan gewend. Eenmaal aangekomen sprongen we meteen het water in, heerlijk. De cliff is enorm hoog, erg gaaf en we moesten nogmaals over stenen klimmen om bij de waterval te komen, ook daar konden we zwemmen, maar ik bleef liever aan de kant, ik zag namelijk een slang in het water, dus nee dankjewel. De weg terug was heel vermoeiend en het vervelende was dat we geen water meer hadden. Op een gegeven moment zijn we maar in het zand gaan zitten, wachtende op een auto. Een beetje eng was het wel, want er was niemand te bekennen en onze eigen auto was te ver weg. Maar na een half uur kwam er een leuk gezin waar we nog net bij in de auto konden en even later waren we veilig bij onze eigen auto. Gunlong falls was het leukste, hele steile maar korte klim en dan bovenop een geweldige rotspool met een mooi uitzicht.

De volgende stop was Alice springs, tussendoor zijn we naar Devils marbles geweest en naar Hot springs en weet ik nog wat allemaal, maar Alice springs klinkt waarschijnlijk meer bekend. Heel saai uitgestorven stadje, op het eerste gezicht. De botanische tuinen waren een verschrikking haha en de rivier was uitgedroogd, maar ze hadden wel leuke cafe's, dus dat maakte het weer goed.

Na Alice springs komt mijn favoriete gedeelte. Ten eerste de Mcdonnals ranges, echt TE gaaf! Kun je gewoon in 1 dag doen, je slingert door een mooi gebied met bergen op de achtergrond, Simpsons Gap is heel mooi, grote cliff, ormiston gorge was gaaf, alles was mooi en het leuke was dat er ook verassingen op de weg waren. Alex trapte net op tijd op de rem voor drie wilde paarden die vanuit de bosjes zo de weg op kwamen stormen. Later liep er nog een kameel langs de weg, dat houdt het leuk :-)

Kings canyon was fantastisch! Hele steile klim weer, maar bovenop was het prima, echt te mooie uitzichten, niet normaal.

Vervolgens Uluru ( Ayers rock) en Kata tjuta ( de Olga's). Dat is heel bijzonder, er hangt een soort sfeer omheen. Het jammere vind ik dat ze er een heel resort hebben gemaakt met een winkelcentrum en alles, zo heb je echt niet het idee dat je in de outback bent, dat merk je alleen aan de benzine prijzen :-( Kata tjuta is heel indrukwekkend, je voelt je heel klein tussen de rotsen, het waaide keihard, dus dat hield ons koel en hield die stomme vliegen weg.

Uluru zagen we bij zonsondergang, terwijl er ook opeens een onweersbui voorbij kwam, waardoor we er ook nog een regenboog bij kregen. De wandeling eromheen de volgende ochtend was heel leuk, 10km, maar goed te doen. Ik had verwacht dat het saai zou zijn, maar het is aan elke kant net weer even anders. Het mooiste vind ik het als je aan komt rijden en dan opeens uluru ziet, het ziet er op de een of andere manier mysterieus uit, alsof het niet echt is.

Adelaide is een leuke stad, oude gebouwen, mooi park en rivier. Alleen zat alles een beetje tegen, alle hostels waren vol, we konden geen parkeerplek vinden, we wilden naar een leuk cafe, maar of het was te druk of te duur, haha, dus niet de beste ervaring, maar toch vind ik het een leuke stad.

De Grampians waren heel gaaf ook. Je komt heel mooi het bos in rijden, waar we twee leuke herten zagen en we slingerden helemaal omhoog door het bos. Ze hebben daar mooie watervallen en het is een geweldige route om te rijden.

De Great ocean road is fan-tas-tisch, bijna het mooiste stukje van Australie, ik keek m'n ogen uit, toen we allebei de eerste glimps opvingen van de bay of islands riepen we in koor.. ooooooooohhhhhh en het werd mooier en mooier. De grotto vind ik heel gaaf, een door de zee uitgeholde rots waar je doorheen kijkt alsof je naar een schilderij kijkt. De 12 apostels, inmiddels 6 trouwens, want ze brokkelen af door de zee, vind ik minder indrukwekkend, omdat je daar samen loopt met honderden toeristen en dat maakt het voor mij minder leuk.

Er zouden veel koala's in de bomen zitten, maar dat is onmogelijk te spotten als je in de auto zit en langs de kust slingert. We stopten ergens langs de weg bij een uitkijkpunt en wilden alweer in de auto stappen toen ik een enorm kabaal in de bosjes hoorde. Nieuwsgierig tuurde ik het bos in en daar zat een koala!!!! Hoe leuk is dat? De koala vond ons ook wel interessant en kwam steeds dichterbij en ging prompt op z'n kont zitten zodat wij eens goed naar hm konden kijken. Heel lang zat hij naar ons te staren totdat hij uiteindelijk weer met een wiebelend kontje de bosjes in ging.

Mallacoota was ook mooi, bergen, veel water en ruige zee. We zagen dolfijnen in de zee spelen, heel mooi.

Canberra is de hoofdstad en heel kaal en saai en statig. Maar de dochter van de peetouders van Alex woont daar, dus we hadden een extra reden om de stad toch te bezoeken. Ook zouden we onze paspoorten op kunnen halen met ons visum voor Burma. Dat ging allemaal heel officieel, eerst een hek door en dan een kantoor in om daar echt totale chaos aan te treffen en een chagrijnige medewerkster, maar we hebben onze paspoorten en visum, dus meer hebben we ook niet nodig. We zijn ook naar het parlement geweest om een kijkje in de politiek te nemen. Hilarisch kan ik je vertellen, hoe ze daar met elkaar omgaan is niet normaal, naar elkaar wijzen en lachen en schreeuwen hahaha, het was echt heel interessant en vermakelijk vooral. Julia Gillard en Tony Abbot staan erom bekend om lekker tegen elkaar in te gaan. Alex was nog van z'n fiets gevallen, kan je merken dat ie niet Nederlands is he, geen fietskwaliteiten haha, dus z'n voet lag open op meerdere plekken en zn teen was bont en blauw. Canberra was dus toch niet zo saai als we dachten.

De blue mountains waren opnieuw fantastisch, de derde keer inmiddels voor mij. Toch ben ik er altijd weer van onder de indruk. Met de auto is het ook veel leuker, kun je makkelijker dingen bekijken. Ook hadden we een super kampeerplek, aan een meer. De volgende ochtend zat een kangaroe gras te eten samen met wat koningsparkieten :-) We gingen opnieuw kijken naar de blue mountains en deze keer zweefden de wolken tussen de bergen, weer een heel ander en mooi gezicht. Ook zagen we een wombat langs de weg, een extreem schattig exemplaar, ik wist niet dat ze zo groot en pluizig waren, net als een koala eigenlijk, maar een beetje anders :-)

Tijdens het rijden stoptte onze auto er opeens mee, maar gelukkig konden we opnieuw starten zonder probleem. In Penrith, de parkeergarage gebeurde het opnieuw en opnieuw. Oooooooooh nee, dachten we, niet nu. Maar toch wel. We werden uit de parkeergarage gesleept, moesten twee uur wachten voor een andere truck. Deze takelde onze auto op de truck en zette ons weer neer op een kampeerplaats. De volgende dag stortte het van de regen. We zijn naar een bedrijf geweest, maar het zou te duur zijn of teveel gedoe en we hadden geen tijd om te wachten en het regende te hard etc. etc.

Dus we hebben besloten om de auto achter te laten. Wat een gedoe! Je hebt geen idee hoeveel spullen je in een auto kwijt kunt! We zijn een hele ochtend in de stromende regen bezig geweest om de auto leeg te halen en alles uit te zoeken. Heel veel zooi achtergelaten en uiteindelijk met 7 tassen vertrokken naar Sydney, met de trein.

Uiteindelijk zijn we nu met de bus naar Byron bay gegaan, daar een paar dagen gebleven, hebben daar nog walvissen in de zee gezien, staarten in de lucht en 1 sprong helemaal uit het water, gaaf!

En nu dus op het vliegveld van de Gold Coast.

Ik denk dat ze me het land liever niet uit willen hebben, want ze hebben me wel 4 x gecontroleerd ofzo, of het is dat ik een van Wegen ben, die vertrouwen ze nooit op vliegvelden ;-) Alex zn tas was te zwaar, dus we hebben weer dingen achter moeten laten, vervolgens werd ik 3x gecontroleerd op explosieven, bij de volgende controle moest mn tas open ivm handgel, 70ml, dus geen probleem zou ik zeggen, maar dat was ook 3x zoeken, daarna nog een controle op weet ik veel wat, drugs misschien en toen mochten we uiteindelijk door. Ik heb er maar om gelachen, misschien vonden ze dat ook verdacht :-)

Nu is het dus tijd voor Indonesie!!! Opnieuw zijn we echte backpackers, met tassen van 15kilo op onze rug, maar we hebben er helemaal zin in! Lekker uit eten, de jungle in, apen kijken en genieten. We hebben een volle maand en dan gaan we door naar Maleisie, maar daarvoor blog ik wel weer!

Deze reis was echt de ervaring van m'n leven. We zijn een beetje verdrietig om de auto, maar het was geweldig, ik vind het de leukste en meest relaxte manier van reizen. We hebben zoveel gezien en Australie is enorm divers, van warm naar koud, van bergen naar strand en we zijn ongelofelijke mazzelkonten dat we zoveel mooie natuur en dieren hebben gezien, elke keer leken ze net op ons pad te komen :-)

Tot snel!

• 17 Oktober 2012 - 13:37

Rieneke:

Hej schat!

Wat een verhaal weer, je foto's op facebook zijn ook super tof en jammer dat Mary t begeven heeft! Maar er staan nog vele avonturen voor de deur!

Heel veel plezier nog en we mailen snel weer!

• 17 Oktober 2012 - 13:37

Rieneke:

Hej schat!

Heel veel plezier nog en we mailen snel weer!

• 17 Oktober 2012 - 13:38

Alie:

Lieve mazzelkonten,

Wat zullen jullie Australië gaan missen :) Bij de contrôles aan de grens zijn wij "Van Wegens" blijkbaar altijd verdacht, haha, of ze vinden het gewoon leuk om je wat langer in hun buurt te hebben.
    Heerlijk om jullie belevenissen te lezen.
    Nu weer op weg naar een nieuw avontuur. Wij wachten in spanning jullie reis door Indonesië af.
    Zorg goed voor elkaar en pluk de dag!

Dikke knuffel :)

• 17 Oktober 2012 - 13:55

Tante Willy:

Lieve allebei, goede vlucht en behouden aankomst in Indonesië. Ja," bofkonten" zijn jullie inderdaad. Wat een belevenissen (wat zou je geschreven hebben als je het niet "kort gehouden"had?) Ik vind het een geweldig getailleerd verslag! Knap, zo je al die plaatsen en gebeurtenissen onthouden hebt en...overleefd! Ik ben er stil van en heb er geen woorden voor. Schrijf maar eens een verslag voor een nederlands magazine of krant, interessant genoeg zou ik denken. Heb je veel spullen moeten achterlaten die je grááág had willen houden? moeilijk om er dan afstand van te moeten doen.
    Nog gefeliciteerd met verjaardag Jolanda, je MIST hier ook wel veel hoor!!
    Nogmaals: wees voorzichtig en pas goed op elkaar! is Alex z'n voet al weer geheeld?
    Ik blijf aan jullie denken en meeleven! Veel plezier samen en veel liefs van mij.

• 17 Oktober 2012 - 17:41

Agaath:

Hoi bofkonten (zal ik ook maar zeggen),
    Wat een prachtig verhaal weer. Het gaat "bijna gewoon" worden om zo'n geweldig reisverslag te lezen!!
    Met alle details en plaatsen erbij. Je neemt me helemaal mee in je vertelling.
    En nu Indonesië, op naar een volgend avontuur! Ik ben heel benieuwd. Genieten maar weer! Liefs en een dikke knuffel.

• 27 Oktober 2012 - 20:37

Greet & Evert:

Wat een verhaal weer. Dat Australie heel divers is kan je wel zeggen, wat hebben jullie prachtige natuur en dieren gezien! We wensen jullie in Indonesie net zo'n mooie tijd!

Liefs uit het koude Amersfoort,
    Greet & Evert