On the Road - Reisverslag uit Darwin, Australië van Angelique van Wegen - WaarBenJij.nu On the Road - Reisverslag uit Darwin, Australië van Angelique van Wegen - WaarBenJij.nu

On the Road

Blijf op de hoogte en volg Angelique

18 September 2012 | Australië, Darwin

We zijn in Darwin! Inmiddels zijn we in onze derde week en we hebben alweer belachelijk veel gezien en meegemaakt. Ik zal proberen om het kort te houden :-)

Vroeg in de ochtend waren we al op weg, heerlijk rustig, weinig auto's op de weg.... en opeens waren daar vier emu's, klaar om over te steken... Alex kon net op tijd uitwijken.... dat was even spannend, anders was onze reis niet eens echt begonnen..... en daar al geeindigd.. maar zo moest het niet zijn :-)

Onze eerste echt interessante stop was Monkey Mia. Daar was een prachtig strand, met een helderblauwe zee. Heerlijk rustig, grappige pelikanen om naar te kijken en als allermooiste... dolfijnen. Helaas waren de dolfijnen net 10 minuten voordat wij er waren al geweest voor een paar visjes. We gingen dus maar even op de pier zitten en gewoon genieten van het uitzicht en opeens zag ik ze aankomen, een stuk of 12 dolfijnen, zooo dichtbij en zo mooi! Een half uur lang bleven ze rondzwemmen, zo konden we ze goed zien. Nikki, dat was de dolfijn die heel dichtbij kwam, dan rolde ze even opzij om te kijken naar de mensen en dan bleef ze een beetje dobberen. Er was er ook 1 met een kleintje, helemaal leuk natuurlijk. Toen werd het tijd om vis te geven. Alex was er al eens eerder geweest en toen werd hij uitgekozen. Hij duwde me al een beetje naar voren en wie werd er gekozen? Alex! Stinkerd haha, maar hij liet mij gaan, aaaah, lief he? Ze kiezen dus juist de mensen die een beetje achteraan staan, heel slim. Ik hield een vis bij de staart vast, de dolfijn deed braaf de mond wijd open en weg was het. Heel gaaf om ze zo dichtbij te zien!

Opeens was het dus ook korte broeken weer, dat hadden we al maanden niet meer gehad, maar daar wen je snel aan!

Coral bay was stop twee. Daar bleven we twee nachten op een kampeerplaats, er was een mooi strand, ook opnieuw weer heel rustig, smiddags was het visvoer tijd, dan sta je met z'n allen in het water en alle grote vissen zwemmen tussen je benen door en je kunt ze aanraken en dus ook voeren, er was ook een mooie parrot vis, die is heeft mooie kleuren.

Exmouth stond vervolgens op de agenda. Dit is een nationaal park, met verschillende kampeerplaatsen en veel stranden en wandelgebieden etc. Dag 1 konden we er helaas niet in, want het was vol! Wij balen natuurlijk. De volgende dag stonden we al om 7 uur in de rij, maar we waren niet de enige, de 1e in de rij stond er al om 5 uur en wij waren dus nummer 11. Gelukkig konden we er toch in. Yardie Creek was een mooie cliff, weer heel fijn over allerlei stenen klimmen, maar een prachtig uitzicht en we zagen een Osprey, dat is een soort Adelaar, heel gaaf. Verder hebben we veel stranden gezien, echt als uit een magazine, zo mooi, wit zand, helderblauw water. Turquoise bay, Sandy bay etc... lekker zwemmen, niet aan de haaien denken, dat lukt me niet altijd trouwens. Snorkelen was minder succesvol, omdat het water troebel was.

Vaak proberen we te kamperen op gratis kampeerplaatsen. Deze zijn meestal ergens langs de weg of op een grote open plek. Soms is er helemaal niks en als je geluk hebt zijn er fantastische bio toiletten en picknick tafels en bbq's. Voor nationale parken moeten we meestal betalen, ook voor het kamperen, maar dan hebben we in ieder geval toiletten en douche's en dat is wel heel fijn, zeker als je in een auto woont :-) Een beetje creatief zijn helpt ook altijd, dus 1x zijn we gewoon een camping op gelopen en hebben we daar gebruik gemaakt van de douche.

En toen waren we in Karijini Nationaal park. De wegen in het park waren verschrikkelijk, allemaal rood zand en kuilen en gedoe. We hebben niet de meest avontuurlijke auto, dus dat was even stressen, maar ondanks een paar onheilspellende geluiden hebben we het overleefd. Ik wist niet echt wat ik moest verwachten, dus we liepen heel leuk naar een uitkijkpunt en zagen een ontzettend mooie cliff, heel gaaf, vervolgens gaan we verder en moeten we naar beneden klimmen, prima, totdat ik zie waar we naartoe gaan, HELEMAAAL die cliff af, er is geen pad, er zijn alleen een paar groene plaatjes aangegeven op de stenen waar je het beste naar beneden kunt. Ik op m'n slippers, wat een verrassing. Dus daar ging ik, maar na drie stappen zat m'n hart al in m'n keel, zoo eng, heel steil en die stenen zijn glad, je kunt je nergens aan vasthouden, niet relaxed. Inmiddels klimt Alex als een berggeit naar beneneden, echt geen probleem. Ik bleef staan, maar werd later geholpen door een man, een kliminstructeur, heel toevallig en mooi handig. Met behulp van hem en de woorden, zet je voet hier en daar, zie je, best makkelijk en hoppa, opeens stond ik beneden, ik stapte in het water en viel KEIHARD op mn kont! De stenen waren glad! Lekker dan! Alex zat dit allemaal rustig bekijken, een echte kerel is het ook haha
Maargoed, de volgende Gorge, zo noemen ze dat, was beter, klimmen was makkelijker en ik kon daar heerlijk zwemmen.

Door al die zandwegen zaten we zelf ook helemaal onder het rode stof en wie had er weer een wit topje aan? ....

Tijd voor Broome! Daar bleven we maarliefst drie nachten, HEERLIJK! Even bijkomen van al die uren in de auto. Broome is klein en niet heel bijzonder, maar toch leuk genoeg om te bezoeken. Je kunt op kamelen rijden, maar dat was veel te duur. We zijn vogeltjes wezen kijken, maar die weg er naartoe was echt een complete ramp en eenmaal daar aangekomen zagen we een paar meeuwen... die hadden we al genoeg gezien. We hebben vooral lekker in het zwembad gelegen, uitgerust en savonds strandwandelingen gemaakt en er was in het weekend een leuke markt.

Langs de weg lopen veel koeien, wilde paarden en kangaroes. Heel veel dode dieren liggen er langs de weg, dan ben je minder blij dat je je raam open hebt.

Toen begon de reis naar Darwin, daar deden we vijf dagen over, elke dag moesten we zes uur rijden!!! Nu gingen we dus echt de outback in, het gebied heet de Kimberly. heel mooi, heel verschillend, veel bergen en rotsen.

Bij Halls creek stopten we op een kampeerplaats. Er liepen allemaal koeien rond, heel gezellig. Lekker koken op ons kookstelletje, altijd pasta of rijst, veel variatie is er niet bij als kampeerders. In Broome hebben we ook een kleine Eski gevonden, staat bij ons nu op nummer 1, de kampeerkampioen, we gooien er ijsblokjes in aan het begin van de dag en dan kunnen we de hele dag door ijskoud water tappen, net wat je nodig hebt in de hitte.

Tussendoor konden we nog stoppen bij de grotto, een natuurlijke pool, waar we even in wilden duiken. Weer een onmogelijke klim naar beneden, hoewel niks onmogelijk is natuurlijk. Dus daar waren we, helemaal niemand te bekennen, behalve heel veel dierengeluiden. Alex stond al klaar om in het water te springen, totdat hij opeens een grote slang op een steen voor hem zag. Bij nader inspectie had de slang pootjes en het was dus een Lizard... ieeeeee, beter dan een slang, maar toch niet heel fijn. Toch even het water ingedoken en vervolgens zagen we er veel meer rondzwemmen, dus ben er toch maar weer gauw uitgeklommen. Terwijl ze eigenlijk best schattig zijn.

Edith Falls was onze volgende stop, tussendoor nog weer op een kampeerplaats ergens langs de weg geslapen. Het is echt een enorm geklooi in de auto met alle spullen. Elke avond alle spullen naar de voorkant van de auto verhuizen, de gordijnen ophangen etc.. maar uiteindelijk kom je er wel. Hoe verder we naar het noorden kwamen, hoe meer bosbranden we zagen. Ze worden vaak aangestoken, juist om meerdere en grotere bosbranden te voorkomen. Soms waren we helemaal omringd door rook, aan alle kanten van de kampeerplaats.

Edith Falls had twee mooie watervallen. Voor de eerste moesten we helemaal omhoog klimmen, alweer, maar dat ging prima en het was heerlijk om daar te zwemmen en om dan onder de waterval te gaan zwemmen waar je het water op je voelt storten. De waterval beneden was ook mooi, maar daar had je weer kans op krokodillen! We kwamen laat aan en de ranger was al vertrokken. We hadden dus het slimme plan bedacht om sochtends heel vroeg onze auto op de bezoekers parkeerplaats te zetten, zodat we niet hoefden te betalen. Dat mislukte totaal, want de ranger was er opeens ook heel vroeg en kwam al achter ons aanrennen. Ik zei heel leuk, we zouden heus niet weg zijn gegaan zonder te betalen hoor haha, ahum.

Litchfield park was heel heel heel heel mooi! Het is gratis, goede wegen en fantastische watervallen. Wangi falls is prachtig, ondanks de waarschuwing voor krokodillen, Florence falls is wat kleiner, maar ook zeker de moeite waard. Veel enge, grote spinnen! Termietenheuvels zie je overal, maar zo groot als hier had ik ze nog niet gezien. In het park konden we ook kamperen, wat heel relaxed was, allemaal zwarte kakatoes zaten boven ons hoofd in de bomen. Veel muggen en heel veel vliegen, van die vieze plakvliegen die op je mond en je ogen gaan zitten!

Hoe verder we in het Noorden kwamen, trouwens ook een tijdsverschil van 1,5 uur, werd het steeds heter en heter. Daardoor werden de uren in de auto ook lastiger. Die hitte maakt je heeel heeeel moe en sloom, maar gelukkig hadden we onze Eski, dat ijskoude water hield ons nog een beetje wakker. Alex heeft er ook een gewoonte van gemaakt om naar iedereen te zwaaien, heel vriendelijk. En soms zetten we de muziek heel hard en gaan we dansen in de auto, voor zover dat mogelijk is :-)

En daar was Darwin!!!! We kwamen totaal uitgeput aan, maar na een verfrissende douche gingen we meteen door naar de Bowls club! Nog nooit gespeeld, maar het is redelijk simpel. Over het algemeen bakte ik er niks van, maar ik heb toch The Jack geraakt, de witte bal en ja, een paar keer deed ik het best goed. Het was geinig in ieder geval. We verblijven bij de peetouders van Alex in een luxe appartement. Mooi uitzicht, zwembad en fitness ruimte horen bij het appartement. Lekker in het centrum, helemaal goed. We zijn ook naar de paarden races geweest, 2x geld op een paard gezet, 2x verloren, de laatste keer kozen we een paard zonder er geld op te zetten en wat denk je, die won natuurlijk. Ach, het was een leuke ervaring. Zaterdag naar een markt geweest, zondagavond weer naar een andere markt, waar ik de Nederlandse poffertjes kar vond! Je kunt hier niet in de zee zwemmen, dus hebben ze een lagoon en ook een golvenbad, heel geinig. Vandaag hebben we een fietstocht gemaakt, langs de kust, heel mooi en dan later door het bos, waar je kangaroes ziet, en grote roofvogels.
We zijn ook eindelijk weer eens uit geweest, lekker dansen, was alweer veel te lang geleden!
Vanavond lekker fish and chips eten en dan gaan we morgen weer verder met onze reis! Het was heerlijk om weer even in een normaal bed te kunnen slapen en om al onze kleren te kunnen wassen en om m'n blog te kunnen schrijven!

Morgen gaan we dus weer op weg, naar Kakadu en vanaf daar naar Alice Springs en verder en verder...... er is nog veel meer te ontdekken!

Liefs!!

• 18 September 2012 - 11:10

Rieneke:

Hej lieve schat,

Jeej, weer de eerste! Maar leuk verhaal, en met de foto's van facebook nog fris in mn geheugen valt alles perfect in mijn hoofd! Heel leuk allemaal, en wat is Alex toch galant zeg ;-)
    Heel gaaf allemaal wat je doet, ziet en gaat doen!

Veel plezier nog, geniet ervan en over drie maanden zie ik je weer!

Liefs!

• 18 September 2012 - 19:41

Jolanda:

Dag schat,

Wat een avonturen weer zeg. Je moet het maar durven met al die rare beesten. Ik zie jullie helemaal zitten dansend in de auto. Zo hou je de lange auto ritjes wel vol.
    Heel gaaf die foto's op facebook. Jullie zijn een mooi stel en geniet ervan wat jullie samen mee maken.
    Goede reis! reis voorzichtig. pas op voor de krokodillen he?

Dikke kus

• 18 September 2012 - 21:51

TWilly:

Ha die wereldreizigers! Wat weer een belevenissen schotel je ons daar voor. Het lijkt wel een sprookje zeg! Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die zóveel meemaken als jullie! Maar....je hebt er tenslotte hard voor gewerkt in de wijngaard! haha, dat lijkt zeker al weer lang geleden?
    Fijn dat je zo (van elkaar) geniet, al die dieren lijken me soms trouwens best griezelig hoor, blijf ze maar een beetje uit de buurt! en laat je geen teen (of zoiets) afbijten!
    En nu weer op naar het volgende avontuur! Goede reis en veel plezier! Ik denk elke dag aan jullie!
    Veel liefs en groeten!

• 22 September 2012 - 17:41

Pap En Mam:

Hoi lieve An,

Wat heerlijk om je reisverslag met al jullie belevenissen te lezen. Het is voor ons niet te geloven dat je al een jaar van huis bent en wat je in de tussentijd allemaal beleefd hebt. Vorig jaar september gingen we je uitzwaaien op Schiphol. Dat was al spannend want je had geen retourticket en je liep het risico dat ze je vanuit Cambodja meteen op een vlucht naar huis zouden sturen :) Met een lach en een traan zeiden we tegen elkaar: misschien tot morgen ;) Ondertussen zijn we een jaar verder en kijken we uit naar Kerst :) We missen je onwijs, maar zijn blij dat je dit fantastische avontuur mag beleven. Geniet ervan en pas goed op elkaar !

Dikke herfstknuffel
    Liefs x x x

• 23 September 2012 - 11:21

Greet & Evert:

Ha Angelique,

wat een ontberingen moeten jullie doorstaan maar als je de foto's ziet maakt al het natuurschoon dat allemaal goed. Of jullie ooit nog hier wennen?
    Maar voorlopig gaan jullie nog fijn door met genieten! Heel veel plezier!

Groetjes en liefs uit herfstachtig Amersfoort
    Greet & Evert