Ecuador - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Angelique van Wegen - WaarBenJij.nu Ecuador - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Angelique van Wegen - WaarBenJij.nu

Ecuador

Blijf op de hoogte en volg Angelique

02 Augustus 2014 | Ecuador, Quito

Eerste stop was Villcabamba, de reis was weer vreselijk. bus 1 duurde ruim 6 uur, die was op zich prima, werden bij een vaag busstation afgezet, moesten met een taxi naar het volgende busstation. Nergens eten te vinden, dus dan maar weer zonder. Totaal geen beenruimte in de bus, en het was een nachtbus, dus je wil graag een beetje half liggen haha, kon niet dus, ook steeds stoppen en lichten aan. Om half 1 hadden we de paspoortcontrole, weer een nieuwe stempel!! Geen wc, dan maar in de bosjes, door de knieeen... kreeg ik een groot spotlight op me... eeh ... oh... Bano(wc) senora? eeeh si? haha, er was dus ergens een wc verstopt achter het douanegebouw.. enorm smerig, maar het was officieel een wc. Om 6 uur sochtends waren we in Loja, wachten op bus 3, op naar Villcabamba, 1,5 uur en toen waren we er eindelijk.

Hadden een supermooi hostel, met mooie tuinen en ook nog eens een zwembad. Het was alleen niet echt zwemweer, dus dat was jammer. Het is een beetje een hippie plek, Amerikaanse hippies die alleen maar een beetje rondhangen, dus we vonden de sfeer niet echt ideaal. Keken weer een aantal WK wedstrijden, gingen voor een wandeling, maar de 8 dikke spinnen op hun web, waar we onderdoor moesten maakten het iets minder leuk.

Na een paar dagen door naar Cuenca. Leuk stad, supermooi plein, met een geweldig mooie kerk. Alleen vol met gepensioneerde Amerikanen, dat is minder leuk, dus ook veel toeristencafes en wat minder cultuur. Toch een leuke stad.

Vanaf daar door naar Banos. Het plaatsje zelf is niet heel veel aan, maar er zijn veel activiteiten om te doen. Dag 1 huurden we mountainbikes en fiesten we naar de grote waterval. De natuur is heel mooi, maar we fietsen langs de weg, dat is iets minder. De waterval was enorm!! We moesten helemaal door een soort grot kruipen om hoger te komen en later zelfs door de waterval om nog hoger te komen, ik mocht eerst. Meteen zeiknat en bleek dat de weg niet verder ging, was ik voor niks nat geworden en moest ik ook nog terug. Wat een gentleman, dat Alex mij eerst liet gaan..

Dag 2 gingen we raften!! Whoooo... An had iets heel anders verwacht. Ik dacht, we zitten leuk in een bootje en af en toe wordt het een beetje wild. Rapids gaan van 1 tot 5. 5 is gevaarlijk. Wij hadden 3 en 4. En ik moest er nog hard voor werken ook. Kregen eerst een hele intructie, hoe je moest roeien etc. Alex was de kapitein samen met de andere man uit onze groep, hij was dus helemaal the MEN! haha Ik moest hem volgen, want je moet in hetzelfde ritme roeien. ZWAAR dat het was!! Pfffff.... en LEUK dat het was!! Als er weer een rapid (stroming) aankwam moesten we allemaal heel hard roeien, je hele lichaam van voor naar achteren en met een hoop gegil kwamen we er dan doorheen. We waren allemaal totaal doorweekt, maar we hadden een heerlijk wetsuit aan dus dat was geen probleem. 1x vielen we bijna uit de boot, maar verder ging het aardig goed! Nu wil Alex natuurlijk rapid 5 uitprobreren..

In het stadje kon je Cuy (Cavia) eten. Wij hadden het nog steeds niet geprobeerd, dus het leek ons een goede optie. Ze worden buiten op een grill geroosterd, je ziet de tandjes, alles erop en eraan. Het is niet vies, het is niet lekker. Je moet enorm kluiven, echt het vlees eraf trekken en daar houd ik totaal niet van, dus ik was er al snel klaar mee. Het is net kip, maar dan taaier. Ik vind het sneu voor die beestjes, ze zitten allemaal in netten op de markt, levend, wachtend op hun lot. Toch geprobeerd, voor de ervaring :)

Daarna was het weer tijd voor hiken, de Quilotoa loop. Eerst de bus naar Latacunga en dan door naar Quilotoa. Superklein plaatsje naast het meer. Vonden een leuke plek om te slapen met eigen houtkachel die voor ons werd aangestoken. Het is heel koud, dus het vuur hield ons lekker warm. We liepen het hele pad naar beneden naar het meer, was wel mooi, maar het meer vanaf bovenop op de krater ( want het was eerst een vulkaan) is mooier. De volgende dag begonnen we aan de wandeling, in de regen. Na 3 kwartier was het over en konden we genieten van het mooie uitzicht over het meer, wauw, dat is echt mij favoriete natuur, groene bergen, blauw meer en rode, gele, paarse, blauwe bloemen, mooi! We hadden een hele beschrijving voor de route. Alleen het eerste zandpad was lastig om te vinden, maar daarna sprak het voor zich. We liepen door dorpjes en landschappen, heel vredig en rustig en mooi. Ik had alleen steeds buikkrampen, dus dat was wat minder.

In het volgende dorpje hadden we opnieuw een mooie kamer. De volgende dag 4 uur lopen naar Isinlivi. Dat was de mooiste omgeving, daar konden we echt genieten van de natuur. In het hostel hoopten we het WK te kunnen kijken, Duitsland- Brazilie, maar er was geen tv!!! We liepen rond in het dorp en zagen ergens twee jongens een huis binnen rennen. We keken elkaar aan, Alex klopte op de deur en voordat we het wisten zaten we in een kleine kamer, op iemands bed, met 4 jongens de wedstrijd te kijken. Zo kan het ook.
De volgende dag zouden we met de melkwagen naar het volgende dorp kunnen. Maar daarvoor werden we al opgepikt door een auto. Deze bracht ons alleen terug naar Latacunga, niet afgesproken, maar was uiteindelijk ook prima. Volgende dag naar de lokale markt in Saquisilli, heel leuk om alle cavias, konijnen, kippen, varkens en hanen te zien, die allemaal verkocht worden.

Toen meteen door naar Quito, eenmaal daar weer in een bus naar het centrum. Zwaar irritant, want die bussen zijn bomvol!! Dus bij onze stop kon ik er met heel veel asosiaal gedrang uitkomen, maar Alex stond er nog in ( beleefde Engelsman) Dus daar ging de bus met Alex. Ik had nog net kunnen roepen dat ik wel op hm zou wachten bij deze bushalte, dus daar stond ik. Ik dacht, ik heb het geld niet en de lonely planet niet voor de plattegrond, lekker handig. Na 10 minuten kwam Alex onbezorgd aanlopen, nou, zullen we gaan?
Inmiddels had ik al 5 dagen diarree en ik werd er steeds minder blij van. Eerste stop de volgende dag was dus de apotheek. Gelukkig kon ik antibiotica krijgen zonder recept en na een 5 dagen kuurtje was ik er weer helemaal bovenop!

Het oude centrum van Quito is mooi, we zijn in het Paleis geweest en in verschillende kerken. Het is niet heel toeristisch, dus dat is leuk. Het schijnt heel gevaarlijk te zijn, neem overal een taxi!! Maar daar trekken wij ons nooit zoveel van aan. We gingen in een kabelbaanbakje naar de top, voor een mooi uitzicht over de stad. We zouden daar gaan wandelen, maar het waaide keihard, dus we kwamen niet verder dan een half uur.

Het laatste plekje was Mindo. Klein plaatje, omringd door groen, heel warm ook. We hadden een zwembad, dus dat was heerlijk om af te koelen. Om 6 uur sochtends gingen we vogels kijken met een professionele gids. Had er niet veel van verwacht, maar bleek heel leuk te zijn. We kregen verrekijkers waarmee we de vogels heel goed konden zien en tot onze verbazing zagen we zes toekans!! Heel gaaf! Ook gingen we nog naar een plek voor vlinders, een hele grote blauwe was mijn favoriet en daar zagen we ook mooie kolibris. Ook gingen we weer ziplinen in Mindo. Was ook weer heel leuk. Ik weer twee keer als superwoman en Alex 1x ondersteboven, kwam helemaal rood aangelopen aan haha, hij vond het ook niet zo fijn. Maar verder was het heel leuk! Hebben daar ook nog een chocolade tour gedaan. Zagen het hele proces en het belangrijkste, we mochten proeven!! Schokkend hoeveel suiker er nodig is om de chocolade een beetje lekker te laten smaken.

Op dit moment zijn we in Colombia en we hebben nog maar twee weken te gaan voordat we naar huis gaan! Eigenlijk hebben we daar ook heel veel zin in :) Nu is het nog even tijd voor strand en dan is onze trip voorbij.. voor nu ;)
Het Colombia verslag volgt later, misschien wel vanuit Nederland!

Liefs

• 02 Augustus 2014 - 18:30

T.Willy:

Lieve allebei. jullie hebben het dan toch maar weer geklaard he? foei, foei wat een barre tocht! jullie kunnen er maar geen genoeg van krijgen zeg!! Maar....nu nis dus het einde in zicht! wat zullen jullie super slank en lenig zijn! al die ontberingen en dan ook nog elke dag volop in beweging! Alleen als ik het lees krijg ik al kippenvel!! haha. Maar eerlijk is eerlijk, het lijkt mij machtig interessant om dit alles te kunnen meemaken!
    Toi toi verder goede thuisreis en veel liefs!!

• 02 Augustus 2014 - 18:49

Pap En Mam:

Lieve avonturiers, dat Angelique een superwoman is dat wisten we wel hoor! Leuk verslag om te lezen An! we zijn blij dat Alex niet in de bus is achtergebleven toen jij in Quito in je eentje bij de bushalte stond:-)
    We kijken naar jullie uit!
    Nog even lekker genieten van strand en vakantie en daarna goede reis naar huis!
    Dikke knuffel x x x

• 02 Augustus 2014 - 20:45

Agaath:

Hallo Angelique en Alex,
    Dit was dus jullie op een na laatste reis en verslag.
    Wat jammer, ik heb alleen van het lezen al genoten!!
    Nu heerlijk genieten van het laatste land van jullie landenreis!
    Op dit moment dan -:)! Ik heb zo'n idee, dat reizen in jullie bloed is gaan zitten!!
    En een goede reis naar huis gewenst!
    Xxx Agaath

• 03 Augustus 2014 - 10:20

Jolanda:

haha ja je kan niet zomaar overal je plasje doen he? ahhh en die cavia... getsie haha. Nou snap het wel, wij hebben toen in Curaçao ook leguaan gegeten. Alles een keer proberen. Maar was je daar miss wel ziek van geworden?
    Wat een super gave reis hebben jullie gemaakt! en nu is het tijd om te ontspannen. En dan als een malle weer terug naar Nederland ;-) Want het je allang genoeg gemist.
    dikke knuffel en liefs xxx