Salkantay trek - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Angelique van Wegen - WaarBenJij.nu Salkantay trek - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Angelique van Wegen - WaarBenJij.nu

Salkantay trek

Blijf op de hoogte en volg Angelique

12 Juni 2014 | Peru, Cuzco

We zijn net teruggekomen van onze 5-daagse Salkantay trek! We zijn moe en hebben spierpijn, maar we zijn een ervaring rijker!

Om 3.30 am werden we opgehaald en twee uur later hadden we ontbijt in een klein plaatsje. Vanaf daar werden de groepen ingedeeld en begonnen we onze trekking. Onze groep bestond uit 13 mensen en we hadden opnieuw geluk, we hadden heel veel lol samen en bleken uiteindelijk de groep te zijn die het meeste lawaai maakte, wat een goed teken is haha.

De eerste dag viel voor iedereen enorm tegen, we moesten heel veel klimmen en waren al snel moe, bezweet en buiten adem. De paarden droegen 5 kg van onze bagage per persoon. Alex en ik gaven minder dan 4 kg van ons samen, dus liepen alsnog met veel gewicht te slepen, dus ik dacht al snel, waarom?? Maar we moeten oefenen voor onze volgende trekking waar we wel alles zelf moeten dragen. Heel veel van onze groep hadden maar een klein tasje of zelfs helemaal niks. 4 anderen hadden wel een grotere tas. De omgeving was opnieuw heel mooi, maar wel wat we al eerder hadden gezien. We liepen ongeveer 6 uur op de eerste dag. Het laatste uur zagen we de glacier voor ons en later ook de top van de Salkantay berg. Op de kampeerplaats waren onze tenten al opgezet, de paarden gaan veel sneller dan ons en alle helpers zetten het kamp voor ons op, wat een luxe! De tenten stonden in een grotere tent, want dit zou een koude nacht worden! We kregen heerlijk eten, altijd soep en dan rijst of spaghetti en dan een heerlijke kop thee. Rond 8 uur lagen we allemaal in onze tent en ja, het was koud!!!

De volgende ochtend werden we om 5 uur wakker gemaakt met een kop thee, dat is iets fijner wakker worden, om 5.30 ontbijt en om 6 uur op weg. Dit werd de langste dag, 8 uur lopen. En we begonnen met de klim, we waren op ongeveer 2800m hoogte en zouden tussen de twee bergen door klimmen op 4700 m hoogte ongeveer. Handschoenen, muts en een trui aan en klimmen maar! Het begin was voor mij heel zwaar, ik kan dan gewoon niet ademhalen en ga heel langzaam, daarbij kreeg ik hoofdpjin en werd ik misselijk. Komt allemaal door de hoogte. Ik ging stap voor stap en soms even uitpuffen en op een gegeven moment kwam ik in het ritme en ging het goed. Zo bleek het opeens helemaal niet moeilijk om boven te komen en voordat ik het wist was ik er! Veel gejuich van de groep en natuurlijk een groepsfoto. We bedankten moeder aarde dat we het er levend van hadden afgebracht ( dat is een gebruikelijk ritueel) En toen begon de weg naar beneden. Dat was mijn favoriete stuk. Enorme rotsblokken overal verspreid en grote groene bergen om ons heen, met een witte glacier top die erbovenuit stak. Na nog 4 uur lopen kwamen we aan bij ons volgende kamp, deze keer waren we lager, dus was het warmer, toch had ik het koud haha.

Volgende ochtend werden we om 6 uur met opnieuw een kop thee wakker gemaakt. Deze keer liepen we door de jungle en langs de snelstromende rivier. We liepen heeeel snel, dus dat was vermoeiend, maar zo was het ook snel over. Die middag gingen we naar de hot springs en dat was heerlijk! Het was heel groot en we waren omringd door de mooie natuur en zo konden onze spieren even ontspannen en nog belangrijker, we konden soort van douchen!

Die avond was het bonfire night! We hadden een kampvuur en de volgende dag zou niet zo zwaar zijn, dus reden voor een feestje. Dat werd het dus ook. We speelden spelletjes, kochten rum en zo werd het steeds gezelliger, ik lag al netjes om 10 uur in de tent, maar Alex had die nacht maar 3 uur slaap. De volgende ochtend was iedereen opeens veel rustiger en was elk geluid te hard. We gingen die dag zip linen! Gaaf!!! Er waren 6 verschillende zip lines, heel hoog in een schitterende natuur! Je hangt dus aan een kabel en gaat zo van het ene punt naar het andere. Soms ga je heel hard en moet je zelf afremmen, maar het mannetje aan de andere kant laat je ook weten of je moet remmen of niet. Bij mijn eerste ritje stond er niemand aan de ander kant, dus ik probeerde te remmen, maar ik knalde alsnog keihard naarbinnen, was niet zo leuk, maar heb me in ieder geval geen pijn gedaan. De andere keren gingen veel beter en de laatste twee waren fantastisch! Je gaat dan als superman, als je dat wilt. Je hangt dan eigenlijk als een soort vogel en zit alleen om je buik vast. Er gaat een gids met je mee die dan je been vasthoudt en voor je remt. Je hoeft dus zelf niks te doen en het is alsof je vliegt! De laatste deden we zelfs met drie personen tegelijk, echt gaaf!
Daarna liepen we nog 3 uur door de jungle en konden we de bergen rondom Machu Picchu al zien. Deze keer moesten we al ons gewicht dragen, dus dat was wel zwaar.

In Aquas Calientes hadden we een hostel, een bed, een warme douche! Geweldig! Lekker samen eten en om 8 uur lagen we in bed! Om 4 uur op, we zouden ontbijt krijgen, maar er was niks, er hing een zak brood aan de buitendeur, dus daar haalde ik maar wat uit. Om 4.30 liepen we allemaal samen met onze zaklampen, op naar Machu Picchu, we moesten 500m klimmen, allemaal trappen, het zijn ongeveer 1745 treden. Bezweet dat ik was, niet normaal!! Maar daar waren we dan eindelijk, om 6 uur sochtends. We kregen eerst een tour van onze gids Primo, zo leerden we wat meer over de Inca´s en de geschiedenis. Ik vond het nog niet zo indrukwekkend, omdat je daar staat me 20 andere tourgroepen. Het was ook ontzettend koud.

We hebben daar de hele dag doorgebracht, hoe langer we er waren, hoe mooier ik het vond. We beklommen de berg Machu Picchu, nog twee uur klimmen, gingen naar de Sun gate, nog 1 uur klimmen, de Inca bridge, die heel saai was en bekeken de rest van de ruïnes. De zon was heeel heet, maar het was een prachtige dag. Er liepen ook Llamas rond tussen de ruïnes, dat was leuk om te zien. Om 4 uur smiddags liepen er nog maar 2 a 3 groepen rond en was de zon heel mooi op de bergen. Zo konden we er echt van genieten en alles in ons opnemen. Het is een bijzondere plek die je gezien moet hebben!

Pas om 5 uur gingen wij alle trappen weer naar beneden naar het stadje. Om 9.30 ging de trein, ik viel meteen in slaap. Daarna hadden we nog een bus terug naar Cuzco en om half twee lagen we eindelijk in ons bed! Wat een trekking, wat een ervaring! Heel gaaf en nu voelen we ons voldaan! We hebben net genoten van een heel groot ontbijt en gaan vanavond met de hele groep uit eten!

Morgen gaan we door naar Lima!

Liefs!

  • 13 Juni 2014 - 08:19

    Agaath:

    Geweldig! Wat zien jullie veel mooie dingen! Ik heb weer genoten van je verhaal! Nu naar Lima, veel plezier!

  • 13 Juni 2014 - 10:15

    T.Willy:

    4700 m hoog, dat is me nogal wat zeg! voor ons Nederlanders, waar alles "plat" is, haast bovenmenselijk! en dan aan een ijzeren kabel over het ravijn...en jullie overleven alles, super hoor! jullie worden langzamerhand door al dat klimwerk net apen...haha. En wat zullen jullie SLANK zijn geworden!! (maar dat was je al). Hoeveel tijd hebben deze drie nauwkeurige verslagen je trouwens wel niet gekost? Ik heb er alle bewondering voor! Leuk ook dat je telkens zoveel aardige mensen ontmoet en in de hostels ook met de inlanders kennis maakt. Hoe anders zijn hun levensbehoeften en gewoontes! Heel fijn dat je ons zo laat meebeleven van je unieke avonturen. Ik ben nu al weer benieuwd naar het volgende verslag.
    Ik denk elke dag aan jullie hoor!! Goede reis verder en heel veel liefs!

  • 13 Juni 2014 - 19:51

    Lianne:

    Wat een leuk verhaal weer! Ik ben wel jaloers op je hoor, wat je daar allemaal gedaan hebt. Dat zijlijnen ook!!! Geweldig!!!! Dat had ik graag weer met je samen gedaan net als in Mexico ;) geniet van alles!!!
    Liefs

  • 14 Juni 2014 - 09:18

    Pap En Mam:

    Hoi lieve geluksvogels, jullie weten dat papa een vogelliefhebber is, maar you are the best :-)
    Heerlijk om jullie reisverhalen met al die bijzondere belevenissen te lezen.
    Goed op elkaar passen en dikke kus :-)

  • 14 Juni 2014 - 09:37

    Jolanda:

    GAAF!!! echt een bijzondere trip. Stoere chick ben je!
    Veel plezier in Lima en goed op elkaar passen. dikke kus xx

  • 10 Oktober 2016 - 09:59

    Florin:

    Hey! Ik las je reisverslag en klinkt absoluut fantastisch! Moet een ongelofelijke ervaring zijn geweest!
    Ik ben zelf ook aan het denken om deze trekking te doen, heb je hier meer dan een gemiddelde conditie voor nodig of valt het wel mee?
    Bedankt alvast!
    Groetjes!

  • 19 Oktober 2016 - 10:10

    Angelique:

    Hoi Florin!

    Ja, het is een hele gave trekking! Je hoeft niet ontzettend fit te zijn hoor. Als je maar een geode instelling hebt en een gemiddelde conditie, dan kun je deze trekking prima doen. Neem niet teveel spullen mee tijdens de trekking, het scheelt een hele hoop als je met een lichtere tas de trekking doet! Veel plezier alvast en groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cuzco

Zuid-Amerika 2014

Backpacken in Zuid-Amerika

Recente Reisverslagen:

20 Augustus 2014

Colombia

02 Augustus 2014

Ecuador

31 Juli 2014

Laatste stukje Peru

12 Juni 2014

Salkantay trek

12 Juni 2014

Mooi Peru
Angelique

Actief sinds 16 Dec. 2010
Verslag gelezen: 2082
Totaal aantal bezoekers 41665

Voorgaande reizen:

04 Februari 2014 - 14 Augustus 2014

Zuid-Amerika 2014

03 December 2012 - 21 December 2012

Birma 2012

17 November 2012 - 03 December 2012

Borneo 2012

17 Oktober 2012 - 15 November 2012

Indonesia 2012

29 September 2011 - 12 November 2011

Cambodja/Laos/Vietnam

16 Januari 2011 - 07 Mei 2011

Nieuw zeeland/ Australie

12 November 2011 - 30 November -0001

Australië/Perth

Landen bezocht: