Van stad naar vulkaan - Reisverslag uit Puerto Varas, Chili van Angelique van Wegen - WaarBenJij.nu Van stad naar vulkaan - Reisverslag uit Puerto Varas, Chili van Angelique van Wegen - WaarBenJij.nu

Van stad naar vulkaan

Blijf op de hoogte en volg Angelique

15 Februari 2014 | Chili, Puerto Varas

Hola!

Daar is dan het eerste reisverslag sinds lange tijd!!

En waar zijn we nu dan weer? In Chili!!

Vanaf Berlijn (wat heel erg leuk was) vlogen we naar Madrid, daar mochten we 8 uur wachten en daarna 13 uur in het vliegtuig naar Santiago! Het ging verrassend snel en we kregen meteen een paar tips van een Chileens gezin dat naast ons zat. Altijd handig.

De naam Santiago klinkt leuker dan het is, ik vond het niet heel bijzonder, maar het was een goede plek om te beginnen. Ons hostel was leuk, ook al hadden we in de douche steeds 2min heet water, dan weer ijskoud, dan weer heet.. verder was het prima. Het weer was meteen geweldig, strakblauwe lucht en een verkoelend briesje, perfect. We hebben de stad bekeken, er zijn veel parken en op zich wel een paar mooie dingen om te bekijken, een mooie oude bibliotheek, een plein met het parlementsgebouw, een Engels straatje, een heuvel met een park en uitzicht over de stad en heeeeel veeeeel straathonden, maar ze zijn wel allemaal heel lief.

Wat meteen opviel was dat er heel veel stelletjes in het openbaar lekker verliefd met elkaar communiceren en dat het eten nou niet het lekkerste en vooral niet het gezondste is wat je kunt bedenken. Ze eten hier empanadas, dat is eigenlijk een soort appelflap, maar dan gevuld met kaas en ham of wat dan ook, of je kunt kiezen voor een hot dog, maar dan wel met advocado, maar ook heel veel mayonaise. Verder kun je nog de specialiteit bestellen, een bord patat met steak en een ei erbovenop!

Na twee nachtjes Santiago gingen we met de bus naar Valparaiso. We verbleven in hostel Casa Volante en dat was meteen helemaal fijn, een heel gezellig hostel. Valparaiso is gebouwd op allemaal heuvels, dus het zijn heel veel kleine straatjes die stijl omhoog en dan weer stijl naar beneden lopen. En elk straatje is vol met graffiti, dan denk je.. zonde! Maar dat is het juist niet, het hoort hier en het is meer een soort kunst. Overal zijn grote gezichten en schilderingen en alle kleuren van de regenboog, ook de talloze trappen zijn beschilderd, elke traptrede een andere kleur. Heel bijzonder om te zien. Ook de huizen zijn rood, geel, blauw, paars etc. Deze paar dagen liepen we dus door de straatjes, op en neer, luisterden we naar muziek op straat, aten we empanadas en bekeken de haven met de grote cruise schepen. Voor de laatste nacht moesten we nog een ander hostel regelen, maar nu bleek de vrouw van de receptie alleen maar Spaans te spreken. Ohh.. We kunnen heus wel een paar woordjes, maar dan krijg je opeens een heel verhaal terug en dan begrijp ik er al niks meer van. Maar met veel handen en voetenwerk hadden we het geregeld.. dachten we. De volgende dag kwamen we bepakt en bezakt aan en konden we maar net begrijpen dat ze ons had ingeboekt voor een dag eerder..eeuuhh.. Gelukkig kon een andere jongen ons toen helpen met vertalen en konden we toch voor diezelfde nacht nog een kamer boeken! Pfieww... meer Spaans leren dus!!

Vanaf Valparaiso namen we de nachtbus naar Temuco. Het busstation was belachelijk druk en er werd ons ook niet verteld waar de bus precies zou komen, maar na een tijdje zagen we onze bus aankomen en voordat we het wisten waren we onderweg. De bussen zijn erg goed geregeld. Wij zijn voor semi-cama gegaan. Cama is bed, dus wij hadden een half bed, de stoel kon dus half naar achteren. Het was enorm comfortabel!Voordat ik het wist lag ik al te slapen en ik werd pas om 7 uur sochtends weer wakker. We hadden er al moeten zijn, maar waren wat vertraagd. Even moesten we bij de tolweg wachten en opeens was er een KEIHARDE klap achterop de bus, wij zaten ook heel fijn achterin. Bleek dat er een vrachtwagen op ons in was gereden. Wij waren allemaal ongedeerd, maar de vrachtwagen zat helemaal in elkaar. 1 van de passagiers van de vrachtwagen was wel gewond geraakt, maar voor zover wij konden zien niet ernstig. Wij moesten ongeveer anderhalf uur wachten totdat we met een andere bus verder konden. In Temuco konden wij onze huurauto ophalen. Eerst konden we het bedrijf niet vinden, maar na wat stress, was het toch gelukt.

Al snel waren we op de weg in onze kleine Chevrolet. Voor Alex opeens rechts rijden, ff wennen, maar dat ging goed. We gingen op weg naar Vilcun en Park Conquillo. Al snel zagen we de volkaan voor ons opdoemen. Eenmaal in het park waren er geen aanwijzingen wat waar was, dus dat maakte het nogal lastig. We hadden nog geen slaapplek geboekt en wilden eigenljik in het park overnachten. Al snel werd een goede weg een dirt road, ging nog goed, maar we kwamen steeds hoger en de weg werd steeds slechter, allemaal kuilen en grote stenen, het leek wel alsof we over de vulkaan zelf reden, niet fijn. Bij het hostel aangekomen bleek het helemaal uitgestorven en dus gesloten te zijn, we mochten dus dezelfde weg weer terug. Weer twee uur later vonden we uiteindelijk een hospedaje, een homestay, waar we konden verblijven. En dat was helemaal leuk!! We hadden een heel schattig houten huisje helemaal voor onszelf! En de Chileense,Italiaanse Fransman was superaardig, dus alles kwam goed.

De volgende dag vonden we een iets betere, maar toch lange weg naar park Conquillo. Gelukkig was het wel de moeite waard, de vulkaan, groene bergen en het ruige heldere water diep beneden in het ravijn maakte alles goed. We hebben eerst een korte wandeling gedaan en gingen daarna met de auto door om naar het grote meer te gaan. Maar daar kwamen we uiteindelijk niet aan. De weg begon weer goed, maar op een gegeven moment was het gewoon een zandweggetje dat stijl omhoog ging met ook heel veel kuilen in de weg, daar kwamen wij met ons kleine Chevroletje niet overheen. Balen, maargoed, er waren nog twee andere meren die we konden bekijken. Lake verde was heel mooi heldergroen en later zagen we nog een geweldige waterval, met regenbog!, bij de Trufle Trufle track.

Daarna reden we door naar Pucon! Rond 6 uur savonds kwamen we daar aan en keken onze ogen uit naar alle drukte, overal auto's en mensen en winkeltjes, compleet toeristengebied! Hostel El Refugio was superleuk! Ik werd meteen in het Nederlands aangesproken door de eigenaar Peter en er bleken ook nog drie Nederlandse meiden te werken en later had ik ook nog een Nederlandse jongen op de kamer! Nou ja!!Het was erg gezellig, we hebben lekker gekookt en gekletst en er was ook een lieve hond en het sfeertje was erg goed. We sliepen in een 4-bed dorm, maar dat was prima. Pucon is verder ook erg mooi! We hebben de eerste dag een track in El Cani gedaan. De eerste 3km is stijl omhoog, daar werd ik weer heel blij van, daarna werd het iets beter. Het bos was heel mooi en groen met hoge bomen, we kwamen langs meren en overal waren kleine salamanders en helemaal op de top was het uitzicht belachelijk onvoorstelbaar mooi! Overal bergen en groen en meren en de vulkaan! En dat alles weer met een helderblauwe lucht en een mooi zonnetje. Wat wil je nog meer??

Dag twee zijn we naar Parque Huerquehue ( ik kan het ook niet uitspreken) gegaan. Daar was ook weer de weg lekker aangelegd, of helemaal niet. Wij dachten dat dit een makkelijke wandeling zou worden, maar dat viel tegen. Het ging alleen maar omhoog en omhoog en omhoog. De waterval was heel erg gaaf en op de top waren drie meren. Lake Chico was mooi, Lake verde was saai, maar dat komt gewoon omdat we verwend zijn en Lake Toro was heel gaaf met mooie hoge rotsen erachter.

Gisteren zijn we vanaf Pucon naar Puerto Varas gereden. Dat was een volle dag in de auto, maar we zijn hier en daar even gestopt. Lago Ranco bijvoorbeeld, dat was een heel groot meer met ook weer heel veel bergen, het houdt maar niet op! Puerto Varas is ook weer een toeristisch stadje. Ook weer aan een meer met uitzicht op de vulkaan. Het hostel is opnieuw weer heel leuk, in een oud gebouw met heel veel hout. Sowieso zie je dat in Chili bijna alles van hout is gemaakt, straatbordjes, huizen, prullenbakken, bushokjes etc.

Vandaag zijn we naar Parque Vincente Perez Rosales geweest. Je raadt het al, ook weer een meer, maar dan wel de mooiste die we tot nu toe gezien hebben! Achter ons de vulkaan en voor ons het meer met eindeloos veel bergen eromheen. Het is eigenlijk niet te beschrijven. Enorm mooi! We hebben er een heel stuk omheen gewandeld en later hebben we nog bij een waterval gekeken, ook weer heldergroen water, heel bijzonder en het stroomt zo hard dat het helemaal wit wordt. Erg gaaf! Dat was dus opnieuw een geweldige dag! Nu gaan we nog even het stadje in, misschien even een pisco sour drinken, dat is dan het nationale drankje, heeeel sterk! En morgen gaan we naar... Puerto Montt en dan door naar Chileo, eens kijken wat daar te beleven is.

Ik ben vast nog vanalles vergeten, maar dit is het voor nu!

Liefs

• 16 Februari 2014 - 09:13

Jolanda:

Dag lieverd!

Dat is leuk wakker worden op zondag ochtend. Een reisverslag van jou lezen!! dat is lang geleden.
    Wat fijn dat het na Santiago allemaal wat mooier is geworden. Wat leuk dat de hostels ook elke keer zo leuk zijn. Niet verwacht. Dus nog geen nacht in de auto geslapen? Of inmiddels wel? nou wat een gedoe met die bus zeg. Dat had ook heel anders kunnen aflopen....
    Lekker genieten! En goed op elkaar passen! Goede reis!!!

Hele dikke knuffel en groetjes aan Alex!
    xxxxx

• 16 Februari 2014 - 09:15

Pap En Mam:

Fantastisch om te lezen An, jullie zien en beleven alsmaar meer. Wat gaaf! En wat een geluk dat jullie ongedeerd zijn na de aanrijding met de vrachtwagen. Gelukkig konden jullie snel verder reizen. Toch rechts rijden he? Zal voor Alex in het verkeer wel wennen zijn. Pas maar goed op elkaar en geniet van dit mooie nieuwe avontuur.
    Je reisverslag klinkt letterlijk en figuurlijk heel kleurrijk :-)

Dikke reisknuffel van ons x x x

• 16 Februari 2014 - 10:54

Daan:

Hey lieve An,

Wat fijn om wat van jullie te horen!! En wat klinkt t allemaal weer super gaaf :-)!!! Lekker genieten met Alex! Gelukkig zijn jullie ongedeerd gebleven, jullie engeltjes zijn mooi bij jullie! Geniet er van lieverd, ik kijk uit naar jullie volgende verhaal. Veeel liefs, ook voor Alex! Xxxx Daan

• 16 Februari 2014 - 11:39

Rieneke (en Gerben):

Hej lieve schat,

Leuk om weer te lezen? Kleine Chevrolet - een Henk of een andere? Henk is een Spark! :-) is vrij lastig om berg op te rijden met een 1.0 motor ;-)
    Super leuk verhaal en mooie verhalen! Ben benieuwd naar de foto's van de graffiti! Super mooi!

Veel plezier!!

Liefs,

Gerben en Rieneke

• 16 Februari 2014 - 13:16

T.Willy:

Ha die wereldreizigers! wat weer een interessant verhaal! ik heb er van genoten, alleen....de lettertjes zijn wel erg klein. Mijn moeder zou vroeger zeggen: "je mag je ogen wel in de hand nemen..." haha
    Hopelijk gaat die vulkaan niet actief worden zolang jullie in de buurt zijn!! Fijn om nu "eigen" vervoer te hebben zeg, die botsing in die bus zal wel niet leuk zijn geweest! Voorlopig zijn jullie nog wel even onderweg denk ik. Ik leef mee en wens je samen een heel fijne reis toe! Wij hebben hier trouwens ook een heel mooie zonnige dag hoor, en ik geniet vast net zo van mijn uitzicht op de zee als jullie op je meren!! haha
    veel liefs en groeten!

• 16 Februari 2014 - 21:19

Anila Van Wegen:

Wat leuk om weer van jullie te horen ik ben helemaal gek van jou verhalen super leuk schatje veel plezier nog jullie ik kan niet wachten op de volgende verhal dikke zoen Anila xxxx

• 18 Februari 2014 - 14:01

Agaath:

Hoi An,
    Geweldig om weer een reisverslag van jullie te lezen!
    Ben weer heel benieuwd naar het volgende verhaal!
    Geniet lekker verder met zijn 2en!
    Liefs, vanuit Portugal.